Alegorija komične opere

Franz Matsch, Beč, 1885., tutkalna tempera
HNK Ivana pl. Zajca, Rijeka (svod)

Od šest slika koje su za svod riječkog kazališta naslikali Gustav Klimt i Franz Matsch, jedino nas ova ne odvodi izravno u svijet antike. Nadahnut talijanskim renesansnim slikarstvom, umjetnik prikazuje dvije dame koje pozorno slušaju izvedbu što ju za njih izvodi lik niska rasta, odjeven u renesansu odjeću. Jedna od mladih žena dariva ga ružinim cvijetom u znak zahvale i poštovanja. Da se radi o iznenadnom posjetu i usputnoj recitaciji unutar kazališnog ambijenta govori scenografija koja je tipično kazališna, ali ne prikazuje klasičnu scenu, kao i dolazak mladića koji proviruje iza zastora nudeći voće, i prema kojemu je žena u modroj haljini sve do tog trenutka bila okrenuta. Možda je riječ o kakvu ležernom susretu izvođača s publikom u pauzi ili nakon predstave. Lik izvođača u prvom planu neodoljivo podsjeća na likove sa slika španjolskoga dvorskog slikara Velázqueza iz razdoblja baroka, koji je poznat po slikama povijesne tematike i mnogobrojnim portretima, među kojima i onima koji prikazuju izrazito niske dvoranine. Živa gesta i purpurni baršun u koji je odjeven Matschov lik na riječkoj slici upućuju na to da bi to mogao biti alegorijski prikaz komedije ili komične opere. Uzimajući u obzir cjelokupan ikonografski program riječkog kazališta može se zaključiti da je riječ o pandanu Alegorije ozbiljne opere Gustava Klimta.